Átadták a MÁV-Start Zrt új karbantartó csarnokát Szolnokon
A MÁV-Start Zrt 1,7 milliárd forint saját forrásból alakított át egy nyolcezer négyzetméteres csarnokot, mely a KISS motorvonatok karbantartására alkalmas.
Kerékgyártó József, a MÁV-Start Zrt. vezérigazgatója elmondta, hogy egy teljes KISS motorvonat egyidejű emeléséhez alkalmas csoportemelő rendszert telepítettek, ahol elvégzik mostantól a nagykapacitású emeletes motorvonatok karbantartását is.
A MÁV-Start Zrt új karbantartó csarnoka Szolnokon
Hozzátette még, hogy a kormány támogatásának köszönhetően 40 Stadler által gyártott elektromos vonat fog érkezni, melyek elsősorban a budapesti agglomerációban fognak közlekedni. Jelenleg a váci-ceglédi vonalon 10 KISS közlekedik, de nyáron hétvégente az emeletes motorvonatokkal lehet utazni a Balatonra. A következő hetekben 9 KISS fog érkezni.
A vezérigazgató elmondta, hogy a vasúti járművek újítása és karbantartása mellett az IC+ kocsik gyártása lesz a másik lába a vállalat versenyképességének, viszont a KISS emeletes motorvonatok karbantartása a harmadik láb lesz. A szolnoki üzem szerinte azért fog fennmaradni, mert képes alkalmazkodni a változásokhoz, a világszínvonalú gyártáshoz, fejlesztésekhez és a karbantartáshoz.
Kitért rá hogy a MÁV Start és a Stadler együttműködik, és nagyon jó kapcsolatot alakítottak ki a szolnoki városvezetéssel. A szolnoki járműjavítóban kb. 1270 fő dolgozik. A beruházással további új munkahelyeket teremtenek, valamint a továbbképzések is folyamatosak.
Kállai Mária, Jász-Nagykun-Szolnok megye 1-es számú választókerületének fideszes országgyűlési képviselője szerint Szolnok a MÁV megújulásának fontos helyszíne, mert itt készülnek a Stadler motorvonatai és itt építik az IC+ vasúti kocsikat is. A járműjavító bázis egy új üzemegységgel lett gazdagabb, ahol szervizelni fogják többek között a Stadler vonatait is. Több ezer szolnoki család megélhetését biztosítja a vasúti gépgyártás, ezért azon dolgoznak, hogy tovább erősítsék a vonatgyártást a városban.
Szalay Ferenc, Szolnok polgármestere (Fidesz-KDNP) szerint a vonatozásnak hagyománya van a városban. A mostani beruházással stabilizálják a munkahelyeket.
Kitért rá, hogy a Modern városok program keretében 2015-ben elindult az M4-es autóút és az ipari park rendszerének kialakítása, melyek a legfontosabb fejlesztések Szolnokon. Ebbe beletartozik a vasúti gépgyártás is. A program az IC-kocsik gyártását is támogatja.
A szolnoki járműjavítóban 2020 áprilisában kezdték el kialakítani a korszerű karbantartó bázist a korábbi villamos mozdonyjavító csarnok területén. A kivitelezéssel a MÁV-Vagont bízta meg a MÁV Start.
A csarnokban 2 vizsgálócsatornát építettek ki, mindkettőt a vágány teljes hosszában, melyeket LED világítással láttak el. A járművek magasabban lévő részegységeihez mobil állványok biztosítják a hozzáférést. Számos épületgépészeti átalakítást és fejlesztést is megvalósítottak. A karbantartó bázis számára egy teljes KISS motorvonat-forgóvázakkal együtt történő- egyidejű emeléséhez EMANUEL gyártmányú, 24 önálló emelőoszlopból álló csoportemelő rendszert telepítettek.
Az emelés biztonságát integrált vezérlési és védelmi funkciók segítik. Használaton kívüli időszakban az emelőoszlopokat könnyen mozgathatják, ezáltal a járművek minden részéhez hozzáférnek a karbantartási munkálatok során. Korábban megoldották a csarnokba vezető vágányok villamosítását, így a motorvonatok, a tolatómozdony igénybevétele nélkül tud a csarnok bejáratáig közlekedni.
BG
Forrás és képet MTI/ Mészáros János